کد خبر: ۲۳۷۴۹
|
۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۰

فناوری اصلاح ژن برای عمر طولانی| رویایی که تعبیر می‌شود

این فناوری به دانشمندان اجازه می‌‌دهد که دی ان ای هر ژنوم را ویرایش کرده و خصوصیات یک ارگانیسم را به ‌طورکلی تغییر دهند.

به گزارش «نبض فناوری»، رویای عمر طولانی برای انسان ها، محققان را بر آن داشت تا در کنار توسعه دانش پزشکی و تولید داروها، با دست ورزی های ژنتیکی، این آرزوی دیرینه بشر را محقق کنند. آرزویی که با تکنیک کریسپر فراهم شده است.

دنیایی عاری از بیماری و دارو

در پناه این رویا، بشر آرزو دارد تا دنیایی عاری از بیماری و دارو را تجربه کند. دنیایی که انسان هایش همگی عمر طولانی داشته و به هیچ باکتری و ویروسی مبتلا نمی شود. این رویا، تنها مختص به داستان ها نیست چرا که محققان با استفاده از اصلاح یا ویرایش ژنی به آن ایمان دارند و تلاش می کنند تا در سال‌ های آینده، به این چشم انداز برسند.

اصلاح یا ویرایش ژن یک فناوری خاص و مدرن است که در دنیای پزشکی از آن به نام کریسپر یاد می ‌کنند. کریسپر یک روش جا به جایی، برش و تنظیم ژن است که می ‌تواند برای درمان بیماری ‌ها، افزایش طول عمر و اصلاح ژنی نوزادان مورد استفاده قرار بگیرد.

مهندسی چرخه غذایی انسان

با این فناوری مدرن می‌شود انواع گیاهان، حیوانات و دیگر مواد غذایی موردنظر انسان را مهندسی کرد. می ‌توان گوسفندانی تولید کرد که تا چندین برابر گوشت تولید کنند و یا میوه‌ هایی را به تولید رساند که در برابر آفت‌ ها مقاوم هستند و سطح عملکرد بالایی دارند.

دانشمندان طی سالیان گذشته با کمک روش اصلاح ژن کریسپر، شیوه درمانی جدیدی ارائه داده ‌اند که سلول‌ های بنیادی را برای سیستم ایمنی نامرئی کرده و بدین ترتیب امیدواری ها برای درمان بیماران را افزایش داده است.

نوزدانی مقاوم به انواع بیماری

کریسپر همچنین به کمک درمان بسیاری از بیماری ‌ها از جمله سرطان آمده و پزشکان امیدوار هستند در آینده ‌ای نه چندان دور، با این تکنیک، روش‌ های درمانی برای بیماری ‌های لاعلاج ارائه دهند.

اما این تمام امیدواری های پزشکان نیست. آنها در تلاش هستند تا با ویرایش ژنی، نوزادانی به دنیا بیاورند که در برابر بسیاری از بیماری‌ ها از جمله ایدز، مقاوم می‌ شوند و طول عمر بیشتری را تجربه می‌ کنند.

مرکز جامع سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال های گذشته، تلاش های بسیاری در مسیر توسعه این فناوری و حمایت از پروژه های علمی در کار برگزاری کارگاه های آموزشی به انجام رسانده است.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی